maritboth.reismee.nl

Safari!

Zondagochtend zijn we eerst naar Hope Farm geweest. Dit hoort ook bij Hope Home, hier zitten de ouderen kindjes. Een aantal van de kinderen waren naar huis voor de vakantie, maar sommige kunnen niet naar huis en blijven in Hope Farm. Het is de bedoeling dat de kindjes van Hope Farm op den duur echt naar huis gaan en niet meer terug komen. Achieng vertelde dat de kindjes een aantal keer naar huis gaan voor vakantie, zo'n 5 á 6 keer. Op een gegeven moment willen de kindjes na de vakantie niet meer mee naar Hope Farm, maar willen thuis blijven. Dan is het moment dat de kindjes dus ook daadwerkelijk weer terug naar huis gaan. Er wordt dan een school in de buurt van de familie gezocht. Achieng zorgt ervoor dat de kindjes dan daar naar school gaan, door geld daarvoor te geven.

In Hope Farm hebben we ballonnen uitgedeeld. De kinderen vonden het echt geweldig. Ze waren door het dolle heen. Omdat ze al iets ouder zijn speelden ze er echt heel leuk mee. Ik heb een zak ballonnen daar achter gelaten, en hopelijk geven de nanny's daar de kinderen vaker een ballon.

De rest van de dag hebben we even heerlijk van de zon genoten. Stoel in de zon en boek erbij! Echt genieten! Op een gegeven moment reed de tractor langs. Deze tractor heeft normaal gesproken maar drie wielen. Maar in eens hoorden we een klap en zagen we een wiel voorbij rollen. Het andere voorwiel was er ook afgevallen. Volgens Boniface maakte het niet uit, hij zou het wiel gewoon weer aan de andere kant vast maken. Het zag er echt heel grappig uit.

Maandag heb ik nog een dagje gewassen. Dit was eigenlijk heel relaxt, want er was niet zoveel. Ze wassen hier met een bruine zeep. Die zeep gebruiken ze ook om de kindjes te wassen, voor de afwas en dus voor de gewone was. Multifunctioneel dus. De was gaat gewoon met de hand en koud water. Heel schoon worden de kleren dan ook niet. De groente geeft hele lelijke groene vlekken in de kleren die er amper uit gaan. En ook de luiers worden op den duur niet meer goed schoon en wit. Om 9.00 uur waren we met de was begonnen en om 10.00 hing hij al op de lijn. Toen was ik dus al klaar. Ik ben toen naar de kindjes gegaan. Om 14.30 moest ik de was nog even opvouwen. Ik heb tussendoor ook even mijn tas ingepakt voor de safari.

Dinsdagochtend zouden we om 7.00 opgehaald worden in Kadongo. Wij namen dus om 6.30 de boda naar Kadongo. Om 6.55 stonden wij keurig klaar, alleen onze chaffeur voor de safari was er nog niet. Om 7.55 kwam hij eindelijk aanrijden. Naar het park was ongeveer drie uur rijden. Het eerste anderhalf uur is gewoon over een normale geasfalteerde weg, maar daarna zit je drie dagen alleen maar te hobbelen in de auto. Grote kuilen, stenen, modder, je wordt echt helemaal door elkaar geschud. We zijn aan de ene kant het park in gereden en via het park zijn we naar ons camp gegaan. Onderweg hadden we al super veel beesten gezien. Het is echt zo ontzettend mooi! Het is mega groot en alles is zo uitgestrekt. Overal waar je kijkt zie je die super mooie omgeving. En dan staan er soms ook nog een olifanten of giraffen bijna naast je. Echt super gaaf! We zijn ook heel veel wild beasts tegen gekomen. Die stonden allemaal midden op de weg. En gingen langzaam aan de kant als wij eraan kwamen. We zijn ook nog bij de Mara river geweest. Daar hebben we met een gids een stukje gelopen en hebben we nijlpaarden en krokodillen gezien. Hij liet ons ook de plek zien waar de nijlpaarden en olifanten normaal oversteken. Om 15.00 waren wij in ons camp. Dat zag er echt heel leuk uit. Het zijn allemaal een soort tenten. De achterkant was van steen, daar zat de badkamer. Het dak van riet, maar de rest was van tentdoek. In de tent stonden twee normale bedden. We hadden nog niet geluncht, dus eerst hadden we een late lunch in het camp. Toen zijn we nog even een uurtje het park in gegaan, voordat het dicht ging. ´s Avonds hebben we lekker gegeten én warm gedoucht en zijn op tijd gaan slapen.

Woensdagochtend vertrokken we om 7.00 (na weer een heerlijke warme douche!). Onze chauffeur hoorden op zijn radio, alle busje hebben een radio zodat ze onderling kunnen communiceren, dat er vlakbij een luipaard was. Daar zijn we dus al eerste heen gereden. Eenmaal bij het luipaard waren er echt super veel safari busjes. Iedereen komt daarop af. Eerst konden we hem niet zien, maar we reden toen gelukkig naar een goede plek. Wij stonden op de allerbeste plek toen ons busje vast kwam in de modder. Omdat we dichtbij een luipaard waren mocht onze chauffeur niet het busje uit om ons los te krijgen, we moesten wachten op de security. Vonden wij helemaal niet erg want nu konden we mooie foto's maken. Toen we weer los waren reden we nog naar twee leeuwen die daar vlakbij waren. De leeuwen waren helemaal omsingeld door busjes. Er zat echt maar een paar meter tussen ons en de leeuwen echt heel gaaf! Om 10.00 waren we weer terug in ons camp, omdat de chauffeur wilden rusten. Wij zijn toen naar een Masai dorp geweest. Dat was vlakbij ons camp. De Masai mannen en vrouwen hebben voor ons gedanst, ze hebben voor gemaakt en we hebben een huisje van binnen gezien. Die huisjes zijn echt super klein en donker en zij leven er met zes mensen in! Ze zijn gemaakt van koeien mest, modder en takken. In het hele dorp ligt ook koeienmest op de grond, want dit brengt geluk. Er was ook een klein marktje opgezet waar we souvenirs konden kopen. Iedereen kwam naar ons toe en wilden ons wat verkopen. Na de lunch zijn we weer het park in geweest. Toen hebben we maar weinig beesten gezien. Het werd ook slecht weer en de wegen daardoor heel slecht. We gingen dus helaas al weer snel terug.

Gisterochtend zijn we weer op tijd vertrokken en zijn we via het park naar huis gegaan. Toen hebben we weer een leeuw gezien. Bij de grens van Kenia en Tanzania lagen ook nog leeuwen in de bosjes met welpen erbij. We zijn ook nog bij de Mara river gestopt en daar hebben we nog leuke foto's gemaakt. Toen had onze chauffeur haast om naar huis te gaan. Weer lekker hobbelen over alle wegen. We waren allemaal zo ontzettend blij toen we weer een geasfalteerde weg hadden. Eindelijk geen geschud en gehobbel meer. Vooral op het eind had de chauffeur echt haast en scheurden hij over alle hobbels. We hebben de terugweg buiten het park ook nog in de modder vast gezeten. Toen waren er gen auto's om ons te helpen. Maar gelukkig wel wat jongetjes en mannen. Die hebben de auto weer uit de vieze prut geduwd.

De safari was echt super gaaf en had ik echt niet willen missen! Het was net de Lion King, maar dan echt. We hebben ook alle beesten van de big 5 gezien: leeuw, luipaard, olifant en buffel. Alleen de neushoorn hebben we niet gezien, want die is helemaal niet in de Masai Mara.

Vandaag ben ik weer bij de kindjes geweest en heb ik even geholpen met de was. De nanny die normaal de was doet is ontslagen, omdat ze altijd te laat was en heel traag en niet super goed werkte. En eigenlijk was ze ook niet echt nodig, nu doet een andere nanny de was en dat gaat prima. Morgen ga ik sowieso met Jolien en Laura naar Kisumu. We nemen dan elk een kindje mee en nemen ze mee naar een soort dierentuin: het Impala park. De kindjes komen hier nooit ergens, alleen op school en Hope Home. Morgen zal dus een hele belevenis voor ze zijn. We gaan met de boda boda en de matatu. Ik ben echt heel benieuwd hoe de kindjes het gaan vinden. Zoiets zullen ze vast niet nog eens meemaken. Ik ga nu ook nog even proberen wat safari foto's te plaatsen!

Veel liefs,

Marit

Miranda

Heerlijk om de verhalen te lezen! Fijn dat de safari leuk was! Heel veel plezier in het impalapark! Ik wacht vol spanning op de foto's van de kindjes :)
Heel veel plezier nog!
liefs, Miranda

jet

Jee nicht, wat maak jij een hoop mee!
En je schrijft ook zo leuk en veel.
Je kunt wel schrijfster worden :-)
Volgens mij ga je je laatste week in, toch?
Geniet er nog even van. Veel warmte en liefde voor "je" kindjes. Liefs uit een zonnig Nederland xxx

Gery

Hoi Marit,
Wat een prachtig verhaal heb je weer op geschreven, en ook heel leuk om te lezen,
Ik hoop dat je veel plezier beleeft met de kindjes in het park.
En ook nog een mooie week bij al die lieve kindertjes het zal best moeilijk zijn om aan het eind van de week van iedereen afscheid te moeten nemen.
Maar je heb een herinnering om nooit te vergeten.
lief en een goede terug reis Henk en Gery

oma

Nou MdP, dat zijn belevenissen om NOOIT te vergeten.
Weer een schitterend verhaal. In gedachten zie ik alles voor me en voel de spanning en verwondering met je mee. Ook bij jou zullen de herinneringen aan deze reis onvergetelijk zijn. Zeker weten! Wat leuk dat jullie een paar kindjes meenemen naar het Impala Park. Moet ook wel een beetje lachen om je woordgebruik, zoals boda boda enz. Voor jou inmiddels gewone woorden maar we snappen ze wel hoor. Hl vl lfs, omaxxx

frank & Ina

Een safari mag je inderdaad niet missen, ook dit is een onvergetelijke ervaring. Nog een fijne tijd met de kids!

Groetjes Frank & Ina

Mama

Wat een super verhaal weer. Ik zit volop in het boek de blanke masai en alles wat je beschrijft staat ook in het boek. Zo is het voor mij dubbel herkenbaar. Morgen gaat vast een top dag worden voor de kindjes. Wie gaan er allemaal mee? Ik ga je vast zo nog ff spreken. En anders heel veel plezier morgen xxxx

Papa

Wat een verhaal weer ! En morgen op pad met de kindjes.
Geniet er vooral heel veel van !
En dan al weer de laatste week in.
Liefs, papa

oom Henk tante Sylvia

Ook wij volgen je verhalen en smullen er van allemaal erg dapper van je nu je laatste week nog en je kunt je boek uit geven met mooie verhalen waar gebeurd. Dikke kus van ons liefs

Diana de Jong

Hoi Marit,
Ik zal je verhalen missen als je straks terug bent in Nederland. Heerlijk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Zo'n safari lijkt me helemaal geweldig. Al die beesten, die je "normaal" in een dierentuin alleen achter een hek ziet, zo dichtbij. Super. Geniet van je laatste week.
Veel liefs, Diana

yvet

Maritje! Ik zit echt te genieten terwijl ik al je verhalen lees, geniet en heeel veel plezier nog deze laatste week! Xxxx yvet

Doingoood