maritboth.reismee.nl

Impala park

Zaterdagochtend ben ik samen met Laura en Jolien en drie kindjes vroeg vertrokken voor een dagje uit. Eigenlijk zou ik Phebe meenemen, maar toen we 's ochtend de kindjes aan gingen kleden zagen we dat Phebe in haar bed had geplast en gepoept. We vroegen aan de nanny of het wel slim was haar mee te nemen, maar zij zei meteen dat we een ouder kindje mee moesten nemen. Daarom heb ik Moni mee genomen. Moni is het oudste kindje hier in Hope Home, eigenlijk al te oud voor hier. Maar in Hope Farm, dat is voor de oudere, had zij het echt niet naar haar zin dus is ze weer naar Hope Home gekomen. Moni was helemaal blij toen ze zag dat zij mooie kleren aan mocht. We hadden nu Moni, Congestine en Grace mee. We hebben ze thuis nog porridge gegeven voor ontbijt. Alle andere kindjes moesten hard huilen toen er drie weg gingen, ze wilden het liefste natuurlijk allemaal mee.

Eerst gingen we met de boda boda naar Kadongo. Grace vond dit eerst maar niks en moest huilen. Moni heeft de hele weg om haar heen gekeken. In Kadongo hebben we de matatu genomen naar Kisumu. Allemaal een kindje op schoot. Dat ging eigenlijk prima. Moni heeft volgens mij haar ogen uit gekeken. Ze wilde alles zien. In Kisumu zijn we eerst naar de Nakumatt geweest, de supermarkt. Daar hebben we van die karretje gepakt met een autootje voor. Daar zaten de kindjes in. We hebben lunch gehaald en een ijsje. Dat ijsje hebben we eerst buiten bij de Nakumatt opgegeten. Ze vonden het allemaal super lekker en het bakje werd helemaal schoongemaakt door hun hele hand er in te stoppen en af te likken. Van de Nakumatt zijn we naar het Impala park gegaan met de tuktuk. Het Impala park is een soort dierentuin. Eerst zijn we daar gaan varen om nijlpaarden te zien. Alle kindjes kregen een zwemvest aan. Na het boottochtje gingen we even koekjes eten en een pakje sap drinken. Alleen liepen er allemaal apen los, dus die kwamen al snel op ons af. Ze griste het pakje koekjes uit Congestine haar handen. Dat arme kind is meteen bang voor apen. Toen zijn we langs alle dieren gaan lopen: neushoorn, cheeta, luipaard, leeuwen, struisvogels, apen, buffels, schildpadden. Volgens mij vonden ze het heel leuk. Eigenlijk wilden we lunchen in het park, daarvoor hadden we broodjes gekocht. Maar door die stomme apen durfden we dat niet meer. Toen hebben we weer een tuktuk genomen naar de stad. Daar hebben we in een restaurant kip met patat gegeten én een sprite erbij. Moni had haar sprite echt super snel op, ze vonden het heerlijk. Ook de kip met patat viel in de smaak. Van de kip bleef bijna niks over, alleen de echte botjes. Verder werd alles er afgeplukt en opgegeten. Moni kreeg nog een sprite en ook die was zo weer op. Vanaf daar zijn we weer naar het matatu station gegaan om naar huis te gaan. Daar zijn altijd vervelende mensen die aan je zitten en iedereen vraagt waar je heen moet. Niet de fijnste plek om te zijn. We zaten gelukkig wel weer goed in het busje, alleen moesten we weer 250 ipv 200 shilling betalen. Dat wilden we eigenlijk niet, dus zijn we uitgestapt. Maar we hadden geen andere keuze, dus zijn we toch maar weer ingestapt. Het is wel heel raar, want 's ochtend betalen we altijd 200 en in Kisumu willen ze ons altijd 250 laten betalen. De kinderen hebben de terugweg heerlijk op onze schoot geslapen. Die waren natuurlijk kapot na zo'n dag. Toen we bijna terug in Kadongo waren begon het te hozen. Dan rijden de boda boda's niet meer. Toen heb ik Achieng gesmst of ze ons kon komen halen. We hebben even ergens geschuild voor de regen. Achieng kwam gelukkig vrij snel en zij heeft ons weer thuis gebracht. We vroegen aan haar of ze kon vragen of de kindjes een leuke dag hadden gehad. De kindjes gaven niet echt antwoord, maar Achieng zei dat ze er heel blij uit zagen. Achieng zei ook dat de kindjes niet zo goed kunnen uiten. Maar ik denk ook wel dat ze het heel leuk hebben gehad. Ik vond het in elk geval een super leuke dag. En hoop dat de kindjes dit niet snel zullen vergeten.

Vandaag was er weer een feest dagje voor de kindjes. Jolien en Laura hebben namelijk pannenkoeken voor alle kindjes gebakken. Ze hebben het terras voor ons huisje helemaal versierd met ballonnen en we hebben alle tafels en stoeltjes voor de kindjes daar neer gezet. Ook hadden ze voor alle kindjes lolly's en sapjes gekocht. De pannenkoeken én de lolly's waren echt een groot succes. Ze vonden het allemaal super lekker. Weer veel foto's van gemaakt. Verder heb ik vandaag nog even gewassen, een klein stukje gelopen en heerlijk in de zon gezeten. Een heerlijke dag dus. Deze week zijn we niet ergens ingedeeld, maar gaan we gewoon kijken waar we wat gaan doen. Ik denk dat wel veel bij de kindjes zullen zijn. De laatste week nog even echt genieten van al die lieve schatten. Morgen vertrekken Laura en Jolien alweer naar huis, donderdag Linda, Sientje zaterdag en ik zondag. Na deze week zal het dus wel even wennen worden voor alle kindjes zonder wendo's (vreemdelingen, zo noemden de kindjes ons eerst).

Liefs en tot snel,

Marit

miranda

Hoi! Super om te lezen! Hebben jullie mijn bijdrage nog kunnen gebruiken?! Geniet van je laatste week!!! Liefs, Miranda

oma

welke toekomstige reis kan de Kenia-ervaring evenaren? Het zal wel haast een cultuurschok voor je zijn om weer thuis te komen. In ieder geval hebben wij een indruk van het leven in dat verre Afrikaanse land, dankzij jouw levendige verhalen. Hl vl lfs, xxx

Mama

Geweldig verhaal weer en inderdaad een onvergetelijke dag. Dit zullen ze niet gauw vergeten. Je laatste week gaat al weer in. Ongelofelijk zo snel als het is gegaan. Geniet inderdaad van deze schatjes en stop alle liefde die je hebt in deze kindjes. Je bent een belangrijke bijdrage voor hun verdere leven. Je bent geweldig schat. Dikke kus mama hhbvj

Diana

Hoi Marit,
Wat je mams hier schrijft is helemaal waar. Wat zullen ze je missen. Heerlijk dat je een daagje met ze weg bent geweest. Reken maar dat ze daar nog lang aan terug denken. Het is een super feest dag voor ze geweest. Dat is iets waar je zeker van kan zijn. Geniet nog een weekje.
Veel liefs, Diana

jet

Jullie hebben de kinderen een ervaring gegeven die ze altijd bij zal blijven. Daar mogen jullie rete-trots op zijn!!
Ik heb enorm veel waardering en respect voor wat jullie doen. Geniet van je laatste week, dikke kus en knuffel xx

Gery

Lieve Marit, Wat een mooi verhaal en geniet nog even van al die lieve kindjes en lieve mensen om je heen.
Het zal zeker wennen zijn als je weer terug ben.
Wij wensen je een goede terugreis en gaan je snel spreken. Groetjes Henk en Gery

Doingoood