maritboth.reismee.nl

Aangekomen in Hope Home!

Allereerst bedankt voor de reacties, super leuk om te lezen!!! Gister ben ik aangekomen bij Hope Home. Zaterdag vertrok ik om 21.00 vanaf Schiphol naar Nairobi. Om 6.15 was ik daar en om 10.00 had ik een korte vlucht naar Kisumu. Op de luchthaven van Kisumu zou ik opgewacht worden door iemand van het project. Ik zag eerst niemand staan en er werden meteen taxi's aangeboden. Maar een paar minuten later was Boniface er, de man van Achieng. Achieng is de oprichtster van het project. We zijn eerst langs de supermarkt gereden, omdat de rit van Hope Home naar de supermarkt erg lang is. Vooral met het openbaar vervoer van hier duurt het heel lang. Ook kreeg ik een simkaart met een keniaans nummer erop. Onderweg moesten we nog een paar keer ergens langs. ´One minute´zij Boniface dan en ik bleef braaf in de auto wachten. Kindjes kwamen meteen naar de auto toe en werden helemaal blij als ik naar ze ging zwaaien. Langs de weg lopen allemaal koeien en er zitten grote gaten en mega hobbels in de weg (de hobbels bij ons in de wijk zijn er niks bij!!) Toen we bijna bij Hope Home waren had Boniface had over een funeral. De stiefmoeder van Achieng was 4 juli overleden en werd gister begraven. Daar gingen wij ook naar toe. De andere meiden van Doingoood waren daar ook. Er stonden allemaal tenten waar heel veel mensen onder zaten. Vooraan was ook een tent waar de hele tijd gesproken werd door iemand. Af en toe werd het voor ons vertaald, maar het meeste verzonden we niet. Het duurde lang, maar was wel indrukwekkend om dit te zien. Ook werd er nog geld ingezameld, geen idee waarom, maar Achieng riep ons ook. Dus wij hebben ook nog maar wat gegeven, toen ik er nog niet was moesten de anderen zich ook voorstellen aan al die mensen. Dat heb ik gelukkig gemist. Na al het praten gingen alle mensen naar het graf waar de kist de grond in ging. We moesten daar nog even wachten, maar werden toen snel naar Hope Home gebracht. Eindelijk was ik er! Eerst mijn spullen even in de slaapkamer gezet en wat gedronken. Toen meteen even bij de kindjes wezen kijken. Wat een schatjes zijn het! In totaal zijn het er 20. De meeste komen meteen naar je toe gerend en het liefste worden ze allemaal opgepakt. Er 6 echte kleintjes die nog niet naar school gaan. Zij zijn rond de paar maanden tot 2 jaar. De rest, vanaf 2 jaar, gaat naar school.
Ik slaap met nog drie anderen meiden op een kamer. Er zijn ook nog twee slaapkamers met elk een bed. Het huis is echt groot, ik had het niet zo groot verwacht. Er is een huiskamer, keuken, badkamer met wc en koude douche en dus drie slaapkamers. Alles ziet er verder prima uit. Ik heb wel al leuke beesten horen piepen, maar daar probeer ik maar niet op te letten. Zal waarschijnlijk ook wel wennen!
Vandaag was ik nog vrij, dus heb ik eerst lekker uitgeslapen. Daarna heb ik me koffers even geordend en de kleertjes voor de kinderen die ik mee heb even in een kast gelegd. Achieng wil eerst alle kleertjes zelf zien voordat het naar de huizen van de kinderen gaat. Anders zou het zomaar kunnen dat de nanny´s kleertjes mee naar huis nemen. Het liefste zou ik die kleertjes nu al bij de kindjes aan willen doen, want wat ze aan hebben is vies en lang niet zo mooi als de spullen die ik mee heb. De kindjes dragen ook allemaal geen onderbroek, dan kunnen ze makkelijk op het gras plassen, dat doen ze gewoon als ze moeten. De baby´s hebben wel een luier aan, een doek met daar omheen een plastic broekje. Toen me koffers klaar waren, ben ik naar de baby´s gegaan. De oudste zijn overdag naar school. Ik heb ze lekker vastgehouden, luiers verschoond, flesje gegeven en een baby in bad gedaan. Vanmiddag hebben we met de andere meiden koude pasta gegeten, die was nog over van gisteravond. Na de lunch hadden we een meeting met Lin, de dochter van Achieng. Omdat we nu met veel vrijwilligers zijn (Laura, Joleen, Miranda, Linda en ik en dan zijn er nog twee Belgische vrouwen, zij zitten in het huisje bij de rivier), is er een schema gemaakt wie elke week waar werkt. Er zijn zes dingen waar je kunt werken: het baby huis, de keuken, de wasserij, de tuin, Hope Farm en de school. Miranda werkt de rest van haar tijd in de school, omdat het beter voor de kindjes is als er niet teveel wordt gewisseld. Ook mag er maar één blanke in de school zijn, anders willen de kindjes alleen maar naar ons toe in plaats van de les. Ik begin deze week in het baby huis, samen met een van de Belgische vrouwen. Ik heb er veel zin in en benieuwd hoe ik het hier ga hebben!
Alle kindjes slapen hier ook, de baby's in het baby huis en de ouderen kindjes in een huis daar tegenover. De wasserij, keuken en ons huis staan allemaal op hetzelfde terrein. Daar lopen overdag koeien, een ezel en een aantal honden rond. De school is iets buiten het terrein, Hope Farm en de tuin heb ik nog niet gezien. De omgeving is hier wel echt super mooi en heel groen.
Voor vanavond hebben we vlees gekregen en gaan we patatjes maken. De anderen waren eerst nog een beetje bang om het vlees te eten, maar het is super vers. Er wordt namelijk pas een koe geslacht als veel mensen vlees nodig hebben. Zodra er een geslacht is, is het vlees dezelfde dag nog verdeeld onder alle mensen van hier uit de buurt. Als ontbijt hebben we brood, wel droog maar het is te doen. Lunch mogen we mee eten met de kindjes, maar mogen we ook zelf maken. Avondeten wordt soms voor ons gemaakt en anders krijgen we pasta, rijst, tomaten, uien, paprika, aardappelen etc om zelf wat te maken.
Ik hoop dat ik zo een beetje een goede indruk heb kunnen geven. Ik denk dat ik me hier wel ga vermaken.
Mijn nummer van hier is 00254 728 828 543 mochten jullie me willen bereiken!

Liefs en tot snel, Marit

Reacties

Reacties

Mama

Hey Marit,
Zo dat geeft al een mooi beeld van de situatie daar.
Voor ons is het nog iets beter voor te stellen omdat wij net
met de dvd van hope home zijn begonnen.
Wens je daar een super mooie en onvergetelijke tijd en we gaan je zeker op de voet volgen. Succes lieve schat. Xxx

jet

Lieve Marit, wat een mooi verslag. En wat ben je een fantastisch mens!
Ik ga je volgen.
Succes bij alles wat je gaat doen. Trots dat jij m'n nichtje bent :-)
Groeten vanuit Huizen en deels vanuit Curacao ( die zijn ook goed aangekomen) kus Jet

Jos Molenaar

Hoi Marit,
Ik vind het nu al indrukwekkend wat je meemaakt. Kun je nagaan wat er nog komt. Ik moet al kijken als ik met de bus naar het Centraal in Amsterdam moet. Volgens mij wordt dit echt een waardevolle en mooie reis. Ben nu al benieuwd naar de rest van je verhalen. Groetjes, Rebekka en Jos

Maartje, Marije en Dionne

Hoi Marit, wat een mooie beschrijving van waar je nu bent. We wensen je enorm veel plezier daar en zijn reuze benieuwd naar al je ervaringen daar! Succes en we reizen met je mee.

Jos, Loes, Teun, Gijs en Bart

Ook wij uit Tilburg zullen je verhalen met veel plezier lezen. Het eerste verslag geeft inderdaad een mooie indruk van wat je daar allemaal nog gaat beleven. Succes bij je werk daar, het zal een ervaring worden die je altijd bij zal blijven.

Susanne

Wauw wat een aankomst al meteen.. Maar klinkt heel gaaf allemaal! Ik ben heel benieuwd naar de rest van je verhalen;)
Geniet ervan!
Liefs

karin

Hola Marit,

Wat een compleet verslag, die beelden die we regelmatig op de televisie zien van landen als Kenia, kunnen we bij jouw complete verhaal zo goed voorstellen.
Wat leuk dat je eerst bij de baby´s helpt,ik weet zeker
dat jij ze zal verzorgen als de beste, we vinden je héél dapper. un beso Karin en tot hoors!

swetta

Heey Marit! Ik volg je natuurlijk ook meteen zodat ik onze collega's ook op de hoogte kan houden. Heel veel succes met de kinderen, het avondeten en de insecten. Vogelspinnen zíjn daar de normaalste zaak van de wereld:) dus kijk je schoenen altijd na voordat je ze aantrekt haha. Veel plezier! Xxx (trouwens wel beter dat ze gewoon internet hebben)

annemarie.smit@xs4all.nl

Hoi allerliefste nicht! Wauw dat was meteen aardig was leesvoer! Gaaf om zo snel al wat van je te kunnen lezen (we zijn ook zo razend benieuwd), een mooie manier om op de hoogte te blijven! Stuur je ook nog foto's van zo'n klein schatteboutje?! Veel plezier en succes en tot de volgende keer xxx

Alida, Ton en Arjan

Meisie, meisie wat een avontuur. Hoop dat alles goed gaat. Liefs van opa Both en we blijven je volgen.
XXX

Kenneth, Irene, Jurgen & Mika

Lieve Marit,
Wat een mooi verslag zeg!!!! Wat zul je veel gaan beleven daar. We hopen dat je het daar onwijs naar je zin zal hebben en nog veel mooie verslagen zal maken. We wachten nu al op vol spanning op je volgende verhaal. Geniet ervan!!!! Dikke kus van ons allemaal.


Verhaal van Mika:
hai marit hoe gaat het met je heb je het al naar je zin?
neem je de zon mee naar vinkeveen of stuur je de zon
hier naar ons hier is het rot weer. tot ziens marit.

Hans, Carolien en Daniël

Zoooo Marit. Klinkt nu al spannend! Gelukkig hebben ze in mijdrecht wel een betere planoloog gezien de hobbels. Ik ben benieuwd naar je verhalen. Misschien mag je zelf ook helpen met het slachten van een koe ( GAAF!!!!!!!!!!!! )
Heb je ook onderbroeken mee voor die kids???????

Groeten van Hans, Carolien en Daniël

Sylvia en Henk schram

lieve Marit,

Wat knap, zo kort onderweg en dan al dit verhaal. bravo hoor. We blijven je zeker volgen, en wensen je veel plezier met alle meiden daar!
gr.Tante Syl en Oom henk

Ad en Diana

Hoi Marit,
Wat spannend allemaal. Op je eerste dag heb je al gelijk een heleboel meegemaakt. Ik hoop dat je een geweldige tijd hebt daar in Kenia. We hebben hier op Dishoek een maand internet genomen zodat we niets hoeven te missen van je verslagen. Veel liefs van ons en geniet!!!!!.

oma

Was na Eva (maar vóór je moeder, hoe bestaat het!) de 2e die leuke foto van jou en Rachel heb gezien.
Je wordt op de voet gevolgd en ik geniet van je verhalen. dikke xxxx

Gery Hijman

Lieve Marit,
Wat een mooi veslag om te lezen, meid wat zal jij als weer in nederland bent een hoop te vertellen hebben.
En een mooie foto van jou met Rachel, wat een schatje. Heel veel plezier en succes met het mooie werk dat je doet. ik blijf je volgen. liefs Gery

Hans, Eva, Jana en Yasmijn.

Hoi Marit,

Al zo snel een mooi verslag.
En idd, wat een ontzettend mooie foto van jou en Rachel!

Bijzonder hoe je het omschrijft. Wat is het leven hier dan zo anders he!

Geniet van je tijd daar en verwen die lieve kids maar goed :-)

Fijne tijd en we kijken uit naar je verdere verhalen.

ae@barneveld.xs4all.nl

Lieve Marit,
Wat ben je toch een stoere vrouw!! Super dat je dit mag doen in je vakantie. We gaan je volgen met je verhalen! Heerlijk voor die kinderen om jou zo bij ze te mogen hebben! Lieve groet, Anne-Els

Jan Riande Hugo & Simon

Lieve Marit,
Wat een super avontuur ben jij aan het beleven!
Echt TOP dat je dit doet, zo'n ervaring pakt niemand je meer af.
We zijn weer in Dishoek voor 3 weken, en zullen je verhalen zeker volgen!
We wensen je een onwijs leerzame en indrukwekkende tijd toe!! Veel liefs uit een zonnig Zeeland.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood