maritboth.reismee.nl

Party time

Gisterochtend zijn we na de boodschappen met de matatu weer naar Hope Home gegaan. Normaal gesproken betalen we daar altijd 200 shilling voor (2 euro), maar gister moesten we in eens 250 shilling betalen. Wij waren het hier absoluut niet mee eens, maar de man van het busje ging ons echt geen 200 laten betalen. We hadden allemaal ook veel tassen bij ons, van de boodschappen en het weekendje weg en we waren net allemaal geïnstalleerd. We hebben toch maar 250 betaald. Gelukkig zat het busje niet zo vol gepropt, dus zaten we allemaal eigenlijk vrij relaxt. Dat was mij die 50 shilling ook wel waard. 's Avonds zou het feestje zijn, dus had ik Achieng even ge-sms't om te vragen hoe laat we werden verwacht. Om 16.00 moesten we bij de rivier zijn. We hebben allemaal onze mooie kleren aangedaan en we hadden ons zelfs weer even opgemaakt. Was wel even leuk om dat te doen! We zijn naar de rivier gaan lopen, dat is ongeveer 30 minuutjes. En de omgeving is echt super mooi, dus ik vond het helemaal niet erg om even te lopen. Bij de rivier is het echt super mooi! Er staan twee huisjes. Eigenlijk een grote slaapkamer met een badkamer, maar ze zien er echt super mooi uit. De rivier ligt iets lager. Het uitzicht is er echt prachtig. Alle tafels stonden al klaar en de bbq stond al aan. Achieng was al varken aan het grillen. Die scheen pas geslacht te zijn. Achieng zei tegen ons dat de boot man op ons wachten, dus zijn we meteen een stukje gaan varen. Ik zat met Laura en Jolien in een roeibootje. Die van ons was al een beetje lek, dus moesten we steeds water hozen. Het was ook erg schommelig maar wel heel mooi. De andere drie meiden zaten in een ander bootje, maar die van hun was écht lek. Er stond een grote laag water in hun boot. De meiden vonden het dus maar niks en zijn snel weer terug gegaan. Toen we weer allemaal veilig aan land waren kwam Boniface met zijn busje vol boxen en een keyboard. Met allemaal mensen hebben ze de muziek dingen geïnstalleerd. Er was iemand met een keyboard en iemand die er bij ging zingen. Daarna hebben we echt heerlijk gegeten. Varkensvlees, chapati's, groente, couscous en greens. Echt heeeerlijk! Het hele dorp was inmiddels al bij ons gekomen en iedereen stond om ons heen te kijken. Dat was ook wel een beetje raar. Wij zaten te genieten van heerlijk eten en alle mensen keken toe. De kindjes waren al super schattig aan het dansen op de muziek. Na het eten moesten wij ook mee dansen natuurlijk. Het is echt super vrolijke muziek en je wordt daar echt blij van. Alleen is de muziek de hele tijd hetzelfde, voor mijn gevoel zongen ze steeds iets anders maar het deuntje bleef hetzelfde. Het was wel echt super leuk om alle Afrikanen te zien dansen!

Toen wilden wij eigenlijk wel naar huis. De meesten van ons waren super moe. Achieng zei dat we nog even moesten wachten. Ze ging ons nog wat vertellen. Er werden allerlei toespraken gehouden. Door Achieng, het dorpshoofd en nog twee ‘leiders' van bepaalde groepen. Allemaal waren ze ons super dankbaar en we zijn meer dan welkom om ooit weer eens terug te komen. Voordat ik hier was is er ingebroken in ons huisje en Achieng heeft daarom alle mensen uit het dorp meteen toegesproken daarover. Ze heeft ook gevraagd of de dief de spullen terug wil brengen, ik ben benieuwd.. Vorige week hadden we ook een niterunner bij ons raam en waren we allemaal heel bang. Achieng zei ook tegen het dorp dat ze het heel vervelend vond dat wij bang zijn. Bang voor de mensen uit de omgeving. Hopelijk heeft dit geholpen, en gebeurt dit niet nog eens. Ik vond het echt een eer dat we dit mee hebben mogen maken. Het hele dorp/community is voor ons naar het feestje gekomen. Heel speciaal dus.

Na het feestje werden we weer terug thuis gebracht door Boniface. Ik vond het doodeng, hij was dronken en de weg is verschrikkelijk. Mega grote kuilen, heel schuin, hobbels etc. Af en toe dacht ik echt dat het busje zou omvallen. Het was geen lange rit, maar gelukkig zijn we weer veilig aangekomen.

Vanochtend ben ik begonnen in de keuken. Eerst heb ik de afwas van gisteravond gedaan en daarna de greens voor de lunch gesneden. Ik hoef daar niet heel veel te doen, dus kan ik ook nog even lekker naar de kindjes. Maar ik vind het wel leuk. Straks ga ik nog even kijken of ik voor het avondeten kan helpen. Vanavond wordt er weer voor ons gekookt, ik heb daar nu al zin in! Tot nu toe is het echt super lekker wat ze voor ons hebben gemaakt. Er is vanmiddag helaas weer een kindje naar het ziekenhuis gebracht, Mac dit keer. Ook hij is ziek: koorts, overgeven, diarree. De weerstandje van de kindjes is hier niet optimaal en dat merk je nu echt. De een na de ander is ziek. De meeste hoesten ook en ze hebben allemaal vieze neuzen. Hopelijk gaat het snel weer over. Gift is er al wel weer beter aan toe. Er is ook nog een nieuw kindje in Hope Home gekomen vrijdag, Laura. Ze schijnen haar ergens langs de weg gevonden te hebben. Het weekend is ze in het ziekenhuis geweest, helaas is dit meisje positief. Met haar erbij zijn er vijf kindjes met hiv hier. Gelukkig weten ze dit zodat ze allemaal medicijnen kunnen krijgen. Dit meisje is waarschijnlijk 1,5 en echt broodmager. Haar haar was helemaal bleek geworden, omdat ze ondervoed is. Daarom hebben ze echt afgeschoren. Het is wel echt een poppetje. Je ziet haar alles bekijken met angstige ogen. Ik heb dat ze snel wat aan sterkt en zich wat meer op haar gemak gaat voelen. We zullen zien. Dit was het voor nu weer!

Tot de volgende keer! Liefs,

Marit

Reacties

Reacties

Papa

Wat een verhaal weer zeg ! Je maakt wel heel wat mee hoor. Leuke en minder leuke dingen. Ben echt supertrots op je !!! Geniet er vooral heel veel van! xxxxx

Mama

Wat een verhaal weer. En wat een belevenis. Achieng doet echt haar best om het voor jullie ook heel mooi te maken.
Wat betreft Laura geef die kleine meid alle liefde en knuffels zodat ze weer vertrouwen in de mensen krijgt. Ongelofelijk zo'n verhaal. Fijn dat jullie er zijn.
Ik ga je vanavond weer spreken. Dikke kus voor nu en succes vanmiddag tot straks xxxx

oma

Jeeminee, wat een belevenissen. Zoals papa zegt: leuk en minder leuk! Het zullen eens herinneringen zijn die je nooit kan vergeten en is het niet zo: dat wij ons mogen prijzen dat ons wiegje op een goede plek in de wereld heeft gestaan?!

Ina & Frank

Hoi Marit,

Wat leuk om je verhalen te lezen! In Italy hadden we geen (bijna geen of veel te traag) internet. Vandaag even al je foto's gekeken en verhalen gelezen.
Veel plezier nog!

Ina& Frank

karin

Hola Marit,
Ben blij dat Achieng het jullie óók naar de zin maakt,
(wat heeft je er eigelijk toe gebracht om deze reis naar Kenia te maken? Is het iets voor in de toekomst of zomaar een ervaring en om te weten hoe de mensen daar leven? Vind jij het leuk om met kinderen te werken, ik bedoel over het algemeen?
Geef Laura een kusje van ons en een warme Spaanse omhelzing en óók en "beso" voor jouw natuurlijk!!!!!

Irene

Lieve Marit, wéér een heel mooi verhaal! Heel leuk om te lezen. Wat leuk, zo'n feestje zeg. Echt bijzonder dat ze dat voor jullie organiseren :). Als jij dat meisje nou even lekker vaak een bordje eten geeft, sterkt ze vast weer aan ;). Heeeeeeel veel plezier nog en ik spreek je snel weer!! xxxxxxxx

Annemarie

Hoi Marit, een hoop verschillende indrukken weer!!! Wilde nog even zeggen dat ik het onwijs leuk vond om van 't weekend heen en weer online met je te "kletsen". Ging goed he?! Dikke kus van ons voor jou xxx

Henk en Gery

Hoi Marit,
Wat een verhaal en ook vervelend dat al de kindjes ziek zijn, ik hoop dat het snel weer iets beter met ze gaat.
Wat maak je daar allemaal mee het zijn wel belevenissen die je niet snel zal vergeten.
Groetjes!!

Kleine Robin

Mooi verhaal weer Marit! Geef alle kids een dikke knuffel en vooral Laura! Kan niet wachten op je volgende verhaal :) dikke kus

Diana de Jong

Wat een mooi maar ook zielig verhaal. Het is hard werken maar ik denk dat je er ook veel voor terug krijgt.we zijn trots op je. Je brengt toch echt wat vreugde in die kinder hartjes. Super.
Veel liefs, Diana

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood